Saturday, February 24, 2007

Livet går vidare

Nu är det flera veckor sedan jag fick det positiva beskedet. Det känns såklart väldigt skönt och vi är väldigt tacksamma till Gud, men går livet vidare. Och även om man är frisk från cancer så betyder det ju inte att man är immun mot andra sjukdomar. Häromdagen låg jag nedbäddad i feber, och jag är fortfarande inte helt frisk. Till råga på allt har Rakel blivit sjuk (39,2 graders feber). Hon som alltid är frisk som en nötkärna. Blä!

Nån mer som ogillar sjukdom? Nu får det va nog...

Andra bloggar om:

4 comments:

Anonymous said...

hej jakob!

skönt att du är fri från cancern :)

ha ett fortsatt lyckligt liv!
/daniel termin

Jakob said...

Danne!
Vad kul att höra från dig! Verkligen! Hör är det med dig? Bor du fortfarande i Sthlm?

Jag och Rakel bor i Örebro, men flyttar till Göteborg 1 april om allt går som planerat. Ska bli kul.

Ta hand om dig om du läser detta!

Jakob

Anonymous said...

det är bra med mig tack :) jag bor i stockholm med anna och vi har fått en liten son som heter måns.

jag hittade den här sidan med uttalanden av (mestadels) kristan fundamentalister och jag måste säga att jag finner det ganska upprörande.

http://www.fstdt.com/top100.asp

inte mycket kärleksbudskap där inte.
jag antar att det är ungefär likadant med fundamentalister i andra religioner.

vad anser du om det här? det var väl inte det jesus menade?

ha det!
/danne

Jakob said...

Danne!
Kul att ni fått en son! Tänk att vi är stora nu. Jag tycker verkligen att Måns är ett passande namn till din son.

- Hemsidan du skrev om kan man väl säga mycket om. Svårt att uttala sig så mycket eftersom det var så många olika personer som uttalade sig om så många olika saker. Helt klart är i alla fall att det finns mycket som sägs och görs i kristendomens namn som inte har mycket med Jesus att göra.
- När det gäller Jesus och hans kärleksbudskap så är det en annan sak. Jag tror att många uttalar sig om honom och vad han sagt utan att egentligen gå till botten med vad han menar och står för. Man upprepar helt enkelt vad man hört andra säga om honom, och så sprids det missuppfattningar. Men det intressanta är att gå till Matteus, Markus, Lukas eller Johannes evangelium för att undersöka denna person närmare. Han kom verkligen med ett kärleksbudskap, men det var inte ett politiskt eller religiöst korrekt budskap. Han utmanade alla typer av människor att lämna ett liv i opposition mot Gud. Han gick hårt åt kärlekslösa hycklare, men han konfronterade också vanliga människors hat och äktenskapsbrott (se te x Bergspredikan i Matteus kapitel 5, 6 och 7)för att nämna några exempel. Min övertygelse är att vi alla kommer att få stå till svars för hur vi levt våra liv. Gud är helt igenom god i ordets sanna bemärkelse och kommer som en god domare att döma en rättvis dom. Där kommer du och jag och Stalin och Hitler och alla religiösa fundamentalister att stå. Jag vet att jag har gjort och gör oerhört mycket som inte håller måttet. Jag har ett samvete som jag har gått emot många gånger. Jag vet att jag är skyldig. Men det är här Jesu verkliga budskap kommer in! Vi inser att vi inte är goda människor någon av oss och vi är i desperat behov av räddning. Och det var därför Jesus kom. Vi har brutit mot Guds lag (i både ord, handling och tanke), men genom att dö på korset tog han vårt straff som vi förtjänade. Han var oskyldig men tog vår skuld. Det är detta som är Jesu innersta kärleksbudskap. Sen innebär inte det att man kan leva eller uttala sig hur som helst (och ändå förvänta sig förlåtelse och ett evigt liv), utan ett liv som kristen för med sig stora konsekvenser både i relation till Gud och till andra människor.

Jesus är kärleken. Du har rätt. Men vad menar han egentligen med det?

The truth is out there

Ha det bra!

Jakob