Thursday, January 4, 2007

Cancer




Det har hänt mycket sen sist. Under hösten har jag varit sjuk, och i helgerna fick jag veta att jag har fått Hodgkins lymfom. Det är en cancer som sätter sig i lymfkörtlarna. När läkaren sa det så var det så overkligt. Sånt räknar man inte riktigt med, 27 år gammal. Men ända sen beskedet kom har jag känt mig märkligt lugn och full av tillförsikt, oavsett hur utgången skulle bli. Allt handlar förstås om att jag vet att Jesus är uppståndelsen och livet och den som tror på honom skall leva om han än dör. Vilken tröst! Vilket hopp!

Ryktet om min situation har spridit sig och vi har fått rapporter om människor som ber över hela världen: Norge, England, Spanien, USA, Peru och Tadjikistan! Att tillhöra Guds familj är stort.

Även om inte läkarna kan garantera någonting så säger de att prognosen ser mycket god ut för mig. Allt tyder på att cellgifterna ska göra mig helt återställd igen. Det känns såklart oerhört skönt för mig och för dem i min omgivning. Men nu är jag mitt inne i tuffa behandlingar som kommer pågå hela våren, om inte Gud gör ett under. I allt detta märker jag hur Jesus är med och ger av sin kraft och välsignar mig med sin ljuvliga närvaro. Jag har också vid flera tillfällen fått vittna för en gammal man på onkologavdelningen, och jag tror att Gud söker honom i livets slutskede. Be för honom att han får frid med Gud innan han går in i evigheten.

Om någon skulle läsa det här som inte känner Jesus så vill jag bara säga en sak. Vi vet aldrig hur många dagar vi får på jorden. Om du skulle dö i kväll, är du då beredd? Vad händer på domens dag när Gud ska döma varje människas tankar ord och gärningar? Har du hållt de 10 budorden? "Du skall inte ljuga", "Du skall inte missburka Herren din Guds namn", "Du skall inte begå äktenskapsbrott" och så vidare. Om ditt samvete anklagar dig, så vet att det finns räddning undan den eviga domen. Gud har gjort nånting fantastiskt för dig. För 2000 år sedan sände han sin Son Jesus, som kom för att dö som som ett felfritt offer för våra synder. Du och jag har brutit mot Gud lag (inte bara en gång utan tusentals), men Jesus tog straffet. Och han har lovat frälsning för var och en som vill omvända sig och tro. Vänd dig bort från allt det du gör som inte behagar Gud och kläng dig fast vid Jesus som är den ende Frälsaren. Det finns inget viktigare beslut en människa kan ta!! Han förlåter var och en som verkligen ödmjukar sig. Han ger dig en evighet med honom om du vill. En himmel utan synd, utan sorg, utan smärta och utan sjukdom.

Vilket budskap!
Andra bloggar om: , , ,

1 comment:

Anonymous said...

Jakob,

You can know that we are praying for you and that God will raise you up!

There are many souls to reach this year and you are part of His plan!

Jacob
Spain