Friday, January 26, 2007

Har du satt Bibeln på "shuffle"?




Häromdagen fick jag en iPod av mina kusiner och deras familj. Vilken present, helt fruktansvärt bra! Jag har fyllt den med en massa bra musik som jag poppar för fullt. Men sen hamnade jag på en sida där man kan ladda ner ljudböcker, och gissa om jag blev glad när jag såg att man kunde ladda ner hela Biblen från 1 Mosebok till Uppenbarelseboken. Nu kan jag alltså lyssna till Guds levande ord var jag än är. Det är verkligen "ande och liv" och det finns inget bättre.
Idag när jag ville lyssna på lite musik satte jag min MP3-spelare på "shuffle". För den som inte är så insatt så betyder att spelaren väljer ut spår att spela upp slumpvis. När jag satt i bilen på väg hem från Apoteket så blev jag glad när jag slumpen valde ut Uppenbarelseboken kapitel 5. Men sen direkt efter hoppade den till samma boks trettonde kapitel. Kapitel 5 handlar om offerlammet Jesus som står inför Guds tron, och sedan blev det ett abrupt hopp till trettonde kapitlets beskrivning av Antikrist som ska träda fram i den sista tiden för att strida mot Kristus. Det blev jättekonstigt, jag hade ju inte fått höra de sju kapitlen som fanns emellan och som band ihop kapitel 5 och 14.
Då tänkte jag att så är det många som läser sin Bibel. Man sätter den liksom på "shuffle". Man läser lite här och lite där. Några verser där och ett kapitel där, gärna favoritställena. Jag tror att det finns ett bättre sätt. Visst kan man ibland bara läsa några verser på ett ställe och bli oerhört uppbyggd av det, men du kommer få ut så mycket mer av bibelläsningen om du läser kapitel för kapitel och bok för bok. Då kommer du att se spännade sammanhang och du kommer på ett mycket bättre sätt förstå vad Gud vill kommunicera till dig genom sitt Ord.

Hoppas att du blir inspirerad av detta!

(Om du vill ladda ner hela Bibeln på MP3 så finns det flera alternativ. Jag laddade ner mina filer på http://www.audible.com Det kostar normalt pengar, men som ny kund får man ladda ner tre böcker gratis om man registrerar sig. OBS! De har bara Bibeln på engelska. Vill du hellre ha en svensk version så finns det på http://www.voxbiblia.se. Då är det Bibel 2000 som gäller, tyvärr tror jag inte att Folkbibeln finns på MP3 än.)



Andra bloggar om: , ,

No comments: