Saturday, January 27, 2007

En utmaning




Denna vecka har det varit en stor marknad på Stortorget i Örebro. Tusentals människor har strosat omkring bland skinntofflor och brända mandlar. Affärerna har hängt på och lockat med halva reapriset. Det verkar som om hela Örebro varit på fötter. Häromkvällen när jag tittade förbi var det massor folk ute, trots att det var ganska många minusgrader. Här ser jag en utmaning för oss som troende på Jesus. Vilket tillfälle att dela evangeliet!

Tänk om någon av oss kristna hade trotsat kylan för en satsning att nå ut med evangeliet den här veckan. Tänk om vi hade förberett oss väl, om vi hade samlats i någon av kyrkorna för att be för människornas frälsning och om Guds kraft för oss som går ut till dem. Tänk om vi kunde haft kreativa gatumöten kombinerat med personlig evangelisation. Tänk om några ungdomar hade ställt sig upp på en låda (t ex en uppochnedvänd läskback) och på tre minuter delat sina vittnesbörd om vad Gud har gjort i deras liv. Tänk om några andra hade övat in ett drama som både kunde locka folk och berätta något viktigt om evangeliet. Tänk om några med musikaliska gåvor hade övat in några berättande kristna sånger som de kunde sjunga. De skulle inte ens behöva en mikrofon eller några högtalare! Tänk om en evangelist kunde ställa sig på lådan och med en kort illustrerad predikan förklara för de människor som stannat att "Jesus kom för att frälsa syndare". Efter det skulle teamet kunna dela ut biblar och traktater till dem som stannat och som var intresserade. Tänk så många spännade samtal de skulle kunna bli! Och tänk vad gott det skulle kännas efteråt för alla som var inblandade!

Det finns många i det här landet som arbetar hårt för att människor ska få uppleva Guds frälsning och det är underbart. Men jag tror att vi alla har enorma möjligheter att på ett ännu tydligare sätt få ut evangeliet på gator och torg, där det verkligen hör hemma. Hos vanliga svenskar.

Jag vet att det som jag har beskrivit ovan fungerar, för jag har testat det själv. Om du vill veta mer om det här sättet att evangelisera så vill jag uppmana dig att gå in på www.gatuevangelistion.se.


Andra bloggar om: , , , ,

No comments: