Friday, May 18, 2007

Omar från Irak



Den här kvällen var det bara PG och jag som gick ut. Jag var lite förvånad att det inte dök upp fler eftersom vi hade en sån bra kväll förra veckan. Men så är det. Man vet aldrig riktigt. Sen var det kanske inte så jättekonstigt eftersom regnet hängde i luften. Vi gick till Brunnsparken och gjorde oss redo. Regnet duggade och det blåste ganska mycket, men vi tänkte att det inte får hindra oss. Men det var oerhört svårt att samla folk. Vi lyckades inte alls faktiskt. Ingen stannade utom jag som kom av mig helt i min illustrerade predikan om Parabolantennen. Det var inte mycket att göra mer än att packa ihop grejerna och bege sig in i Nordstan. Vi får inte predika där, men dela traktater och prata med folk kan man ju alltid göra. Ibland tycker jag att vi ger upp allt för lätt. Men kan man av någon anledning inte göra på det ena sättet finns det alltid ett annat. Många hade samlats vid ingången av köpcentret för att ta skydd från regnet. Vi delade ut rätt många traktater och fick några korta samtal, men inget direkt djupt. Då bestämde vi oss för att be att Gud skulle hjälpa oss. Det var en kort bön, men den gjorde sitt till. PG fick direkt dela ut traktater till ett gäng killar som alldeles nyss hade tackat nej till mig när jag erbjöd dem samma blad. Han fick även prata med dem lite. Jag fick efter en stund syn på en kille som stod tryckt mot väggen. Det visade sig att han hette Omar och hade kommit till Sverige från Irak. Jag försökte dela evangeliet med honom, men det var inte så lätt. Han kunde väldigt lite svenska och lika lite engelska. Men jag hade en bibel med Johannes 3:16 skrivet på en mängd olika språk, däribland arabiska. Den versen läste han om och om igen. Efter en stund dök hans kompis upp som kunde lite mer engelska och han tolkade mig när jag fick vittna för dem båda. Gud måste göra sitt verk i dem. Omar fick Bibeln och vi bytte telefonnummer. Hoppas vi ses i himlen. PG och jag avslutade kvällen med varsin milkshake på Mc Donald´s.

No comments: