Tuesday, May 8, 2007

Syndar människor mycket eller lite?

Idag träffade jag en kompis och vi pratade om de 10 budorden, och särskilt det tredje budet: "Du skall icke missbruka HERRENS, din Guds, namn, ty HERREN skall inte låta den bli ostraffad som missbrukar hans namm". Min kompis sa att hans känsla var att detta är ett bud som människor i allmänhet inte bryter mot så ofta. Jag höll inte med. Jag har på senare tid lagt märke till att det här är en synd som är mycket vanligare än man först kanske tror, och jag uppmuntrade min kompis att vara uppmärksam på hur människor pratar runt omkring honom. Och när vi nu hade pratat om det så lyssnade jag lite extra på tåget på vägen hem. Vet du hur många gånger jag hörde människor missbruka Guds namn? 5 gånger! På nio minuter! Och så en gång skriftligt i gratistidningen jag läste.

Gud är vår Skapare och hans namn är värt att hållas heligt. Det ska inte användas utan tanke på honom, för att uttrycka avsky eller förvåning. Sen är det inget konstigt att människor utan Jesus gör på det sättet. Det är helt i enlighet med vad som finns i deras hjärtan. Men Gud sände Jesus för att rädda syndare. Jag är glad att han frälste mig. Låt oss gå ut för att rädda fler!

No comments: