Saturday, May 12, 2007

Vilken kväll!



Wow! När jag gick och la mig igår kände jag en djup tillfredställelse i mitt hjärta. Vi hade verkligen en riktigt bra kväll i Brunnsparken. För det första så var vi ganska många (7 personer), vilket är rekord sedan starten för ungefär en månad sedan. (Det var bara folk ifrån Församlingen Agape, vilket är härligt i och för sig, men var är alla från de andra församlingarna?) Vårt lilla sångteam sjöng några sånger och jag tyckte det lät riktigt bra. Kände mig faktiskt lite stolt. Efter det så predikade jag ett nytt budskap som jag kallar "Arkeologen". Jag berättade om hur det pågår arkeologiska utgrävningar på platsen där Hotel Opera legat förut, inte mer än 200 meter från Brunnsparken. Under det vackra trestjärniga hotellet, med dess fina balkonger och tak har man hittat rester från ett slakthus från 1700-talet. Och så pratade jag om att så kan det vara med oss människor. Under den vackra, präktiga fasaden kan det finnas obehagliga saker, som man märker om man börjar gräva lite. Så jag hjälpte till att "gräva" genom att tala om hur vi alla har brutit mot Guds lag. Lögn, stöld och äktenskapsbrott är några rester man kan hitta i människohjärtat. Kom ihåg att det är lagen som ger insikt om synd. Sen talade jag om Jesus och korset och hur vi kan rensa ut allt det där sm finns i våra hjärtan och att vi kan få lära känna Gud och komma till himlen när vi dör.
Det var inte jättemånga som stannade under det första gatumötet, men det var några och vi fick bra samtal med flera. Sen fortsatte vi att sjunga och predika ytterligare tre gånger, och varje gång fick vi mycket bra samtal.

Jag pratade bland annat med två turkar som var väldigt öppna och jag fick ge dem en bibel och ett litet häfte om kristen tro. Vi fick också bra kontakt med killen som jobbar i korvkiosken alldeles intill. PG vittnade för honom och gav honom en traktat som läste upp för sina turkiska vänner (det var många turkar). Det hela slutade med att flera i teamet fick varsitt smakprov på den goda kebaben de serverade i kiosken.
Några av tjejerna pratade länge med en fransman som var "en väldigt svår nöt att knäcka", enligt en av dem. Men han fick i alla fall höra sanningen och deras vittnesbörd. Jag hade en helt fantastisk kväll och fick nästan bara riktigt bra samtal, men bäst blev det nästan på slutet. PG sa åt mig att gå fram till några killar som stod och hängde utanför Mc Donald´s. Det visade sig att åtminstone den ena, som hette André, var katolik. Jag förstod ganska snabbt att han inte var född på nytt och delade budskapet med honom så troget jag bara kunde. Killen var verkligen öppen och även ödmjuk, så jag manade honom med all kraft att söka Gud innan det är för sent. Jag uppmuntrade honom att läsa Bibeln och han sa att han hade tänkt göra det den senaste tiden. När vi skildes åt tog han mig i handen och tackade mig. Aaaah...Så underbart det är att tjäna Gud! Vill du vara med och be för dessa och för alla andra som fick höra evangeliet om Jesus på Göteborgs gator igår? Gud låt ditt Ord får bära frukt, så att människor tror och vänder om!

No comments: