Friday, July 6, 2007

Skörden är verkligen mogen!



Jakob vittnar för två killar. (Bilden är inte från detta tillfälle)

Åååååh vilken kväll! Det regnade visserligen så vi kunde inte predika. Och vi var bara fyra stycken i teamet (jämfört med 25 i helgen!). Men Gud var med oss och han ledde oss till människor ikväll. Vi packade fickorna fulla med traktater och började ta kontakt med människor på Nordstan. Jag fick prata med två killar från Lerum som verkligen var öppna. När jag gått igenom hela budskapet med Guds lag (10 budorden), Domen, korset och nåden som Jesus erbjuder var och en som omvänder sig och tror sa en av killarna helt allvarligt: "Så du vill att vi går hem och tänker på det här nu?". Vad säger man. JA! Jag lät dem förstå allvaret i att inta vänta med att ta detta beslut. Killarna berättade att de brukar gå på Missionskyrkans filmkvällar. Hoppas att någon tar vid där nu.

En liten stund senare fick jag prata med en tjej och en kille som brukar komma och lyssna på våra gatumöten när vi predikar. De blev jätteglada att sig mig och nu fick jag prata personligt med dem för första gången. Tjejen var väldigt öppen för budskapet. Jag sa att det finns ett test man kan göra för att se om man är en god människa. Det testet ville de gärna göra. Testet går ut på att man jämför sig själv med Guds standard för godhet som är de 10 budorden. Efter att ha gått igenom tre bud med dem, och efter att de berättat för mig om att de brutit mot dem alla tänkte jag gå vidare med att berätta för dem om den kommande domen innan jag delade evangelium. Men tjejen ville att vi skulle gå igenom de 7 andra buden också för att se om de brutit mot dem med. Så det gjorde vi. Vi kom fram till att både dem och jag brutit mot dem alla många gånger. Och det är ju därför vi behöver en Frälsare som kan rädda oss från synden och Guds straff. Vi har en underbar Frälsare och de två unga människorna lyssnade noga, och de fick verkligen mycket att tänka på. Be för de här fyra människorna som Gud på ett så tydligt sätt söker! Skörden är mogen. Vill du vara med och arbeta?

Ps. PG fick några riktigt bra snack också. Jag ska se till att ligga på så att ni kan läsa om dem också snart. Ds.

No comments: